Search
Close this search box.

Tragedie: man overlijdt nadat de verplegers het in hun hoofd haalden om longen te spoelen met schoonmaakmiddel.

Een medische blunder had fatale gevolgen; in plaats van een zoutoplossing werd schoonmaakmiddel gebruikt om de longen van een man te spoelen.

De 68-jarige William Hannah lag sinds september in het Salford Royal Hospital (Engeland) nadat hij door een auto werd aangereden. Bij de aanrijding liep hij hersenletsel, ernstige verwondingen en verschillende breuken op, aldus The Telegraph.

Het duurde niet lang of de man werd overgebracht naar de intensieve zorg, waar hij aan een beademingsapparaat werd gekoppeld. William kreeg een longinfectie en moest direct worden geopereerd. Toen vond de tragedie plaats, in plaats van een milde zoutoplossing werden zijn longen door het ziekenhuispersoneel gespoeld met een schoonmaakmiddel.

Het schoonmaakmiddel was bedoeld om medische apparatuur te steriliseren. Uit onderzoek van het ziekenhuis bleek dat de fles met het schoonmaakmiddel geen label had en per ongeluk door een verpleger aan de medische specialist werd gegeven. Een kleine hoeveelheid van deze vloeistof werd hierna in zijn longen gepompt.

Zijn dochter Lisa vertelde dat de familie geschokt was en helemaal kapot is van deze medische vergissing. „Dit zou zogenaamd een voortreffelijk ziekenhuis zijn maar dit was een verschrikkelijke en onvoorstelbare vergissing.”, vertelde ze aan The Telegraph.

Ze verweet het ziekenhuis een gebrek aan respect en medeleven tijdens het onderzoek. „Het heeft ons ontzettend veel doorzettingsvermogen en tijd gekost om antwoorden van het ziekenhuis te krijgen en we willen niet dat andere families zo hard hun best moeten doen in de toekomst.”

Een advocatenkantoor doet momenteel onderzoek naar de zorg aan de man in de aanloop van zijn overlijden. In februari zal de zaak voor de rechter verschijnen.

Dit is verschrikkelijk voor de nabestaanden. Het is onbegrijpelijk en tragisch dat dit soort te voorkomen vergissingen gemaakt worden.